Intressekonflikt
Håndtering av interessekonflikter
Interessekonflikter kan oppstå mellom Kameo og Kameos kunder, mellom kundegrupper og mellom Kameo, Kameos eiere og andre nærstående. For å sikre at slike interessekonflikter ikke påvirker Kameos kunder negativt,
har vi identifisert aktuelle interessekonflikter, og vedtatt en politikk for hvordan vi skal håndtere og minimere disse.
Inntektene er knyttet til volum
Kameos inntekter er direkte koblet til størrelsen på lånene vi formidler. Vi har derfor siden virksomheten startet opp i 2016 vurdert og formidlet lån i tråd med en kredittpolitikk som stiller krav til egenskaper ved låntakerne og prosjektene, som ekskluderer prosjekter som vi av etiske grunner ikke vil formidle, og som setter krav til sikkerheter, egenkapital og oppfølgning, samt til en rettferdig prising av risikoen som investorene tar ved å investere i lånene.
Politikker og rutiner skal sikre forsvarlig drift
Selv om vi har en langsiktig strategi for forretningene, vil det kunne oppstå interessekonflikter mellom Kameo og kundene våre. For å sikre at slike interessekonflikter ikke påvirker våre prioriteringer og kundenes interesser negativt, har vi utarbeidet en politikk der aktuelle interessekonflikter blir identifisert.
Kameo skal alltid agere til det beste for sine kunder. Dette betyr, blant annet:
at Kameo skal følge opp og undersøke forhold ved prosjektene uavhengig av om alle avgifter som skal betales til Kameo har blitt betalt eller ikke;
at Kameo alltid skal vurdere lånesøknader på en skikkelig måte, med bruk av tilfredsstillende verktøy og i tråd med regelverk og interne politikker, uavhengig av størrelsen på lånet, beløpet som kreves for å formidle lånet og risikoklassen som settes på lånet;
at lånesøknader skal avvises dersom risikoen som lånet representerer:
ikke med rimelighet kan forstås av Kameos investorer;
er så høy at investorene ikke med rimelighet kan få en rente som står i forhold til risikoen;
innebærer at en rettferdig rente vil være så høy at det er hensiktsmessig for låntaker å ta opp lånet;
bare kan reduseres gjennom personlige garantier som setter en person i en uakseptabel risiko for personlig konkurs eller tap av bolig;
at Kameo skal tilby samme nivå av service til alle kunder, uavhengig av:-
hvilke beløp den aktuelle investoren har investert, eller den aktuelle låntakeren har lånt;
avgifter som er betalt eller skal betales av den aktuelle kunden, eller;
noen eventuell relasjon mellom Kameo og kunden; og
at majoriteten av kredittkomiteen skal bestå av personer som ikke har ansvar for lånevolumer og inntekter, og kredittanalytikere skal måles og få tilbakemeldinger basert på hvordan de lån de har analysert senere presterer.
Interessekonflikter mellom kundegrupper
Kameo har også vurdert mulige interessekonflikter mellom ulike kundegrupper, og iverksatt tiltak på grunnlag av disse vurderingene. Særlig viktig er prinsippet om at alle investorer skal ha samme tilgang til informasjon om tilgjengelige investeringer, og begrensningene på ansattes adgang til å investere i lån som formidles via plattformen. Kameo tillater at ansatte og medlemmer av ledelsen, selskaper som kontrolleres av noen av disse, samt aksjonærer som direkte eller indirekte eier mer enn 20% av aksjene i Kameo Investment Platform AB investerer i lån på plattformen. Når noen av disse har investert i et aktuelt lån, opplyser vi om dette på lånets prosjektside.
Kameo tillater ikke at aksjonærer som direkte eller indirekte eier mer enn 20% av aksjene i Kameo Investment Platform AB, samt ansatte og medlemmer av ledelsen og selskaper som kontrolleres av noen av disse, tar opp lån gjennom Kameos plattform.
Ingen ansatt som i kraft av sin rolle vil være involvert i håndtering av lånet etter utbetaling får investere mer enn 1000 EUR i hvert lån.
Innhold
- Håndtering av interessekonflikter
- Inntektene er knyttet til volum
- Politikker og rutiner skal sikre forsvarlig drift
- Interessekonflikter mellom kundegrupper
