Sikkerhet
Kameo har gjennom Kameo Investment Platform AB NUF (org.nr. 932 468 532), norsk filial av det svenske selskapet Kameo Investment Platform AB (org.nr. 559435-0456), tillatelse fra den svenske Finansinspektionen til å tilby betalingstjenester i Norge. Kameo Investment Platform AB NUF er også registrert hos det norske Finanstilsynet som låneformidler.
Hvordan håndterer Kameo pengene mine?
Når du setter inn penger, investerer, mottar rente og avdrag, eller tar ut penger fra Kameo-kontoen din, er Kameo ansvarlig for å gjennomføre betalingene. For å kunne tilby disse tjenestene er Kameo regulert som betalingsforetak etter finansforetaksloven. I Norge leveres tjenestene grensekryssende gjennom filialen Kameo Investment Platform AB NUF, under tilsyn av den svenske Finansinspektionen.
For å investere på Kameo må du opprette en Kameo-konto. Kontoen er en del av en klientkonto i DNB Bank ASA, og du får et eget kontonummer som identifiserer din saldo. På klientkonto er pengene dine adskilt fra Kameos egne midler og påvirkes ikke dersom Kameo skulle gå konkurs.
Når en låntaker betaler renter eller tilbakebetaler lånet, fordeler Kameos system beløpet automatisk på investorene ut fra hvor stor del av lånet hver enkelt har investert. Systemet fungerer som et bokføringssystem og avstemmes løpende for å sikre korrekte overføringer. Den tekniske sikkerheten for systemet ivaretas av IT-sikkerhetsrammeverk og kontinuitetsplaner, der Kameo er underlagt reglene for betalingstjenester, samt EUs Digital Operational Reciliance Act (DORA) og den norske IKT-forskriften.
Penger som står på Kameo-kontoen din eller er investert i lån er ikke dekket av noen garantiordning. Kameo kan ikke garantere at låntakere betaler tilbake, eller at sikkerhetene i et lån vil være tilstrekkelige til at lånet tilbakebetales ved et mislighold.
Informasjon om investeringene dine
Saldo på din Kameo-konto og informasjon om investeringene dine finner du under "Min Kameo" i appen og under din profil når du har logget inn på kameo.no. Du får tilgang til informasjonen når du har logget inn med BankID, et annet autentiseringsverktøy og passord, eller med FaceID i appen.
Hvis du vil gi andre tilgang til din Kameo-konto, må du gi vedkommende en skriftlig fullmakt. Den som får fullmakt kan se saldo og investeringer, gjøre nye investeringer fra din saldo, og eventuelt trekke tilbake bud i lån der låneauksjonen fortsatt pågår. Ønsker du å gi noen slik fullmakt, ta kontakt med oss på heldesk@kameo.no.
Er du under 18 år, er det et vilkår for å bruke plattformen at vergen(e) har innsyn kontoen din. Før vi kan åpne en konto for mindreårige, må fullmakter være på plass. Vi følger opp kontoen månedlig og sperrer vergenes tilgang når du har fylt 18 år.
Mistenker du at noen har fått uberettiget tilgang til din Kameo-konto eller den informasjonen som finnes der? Tilgang til konto og informasjon vil være mulig om passordet ditt, din BankID eller tilgang til det autentiseringsverktøyet du bruker (f.eks Google Authenticator eller Microsoft Authenticator) kommer på avveie. Mistenker du at dette har skjedd, gi oss beskjed på helpdesk@kameo.no og merk eposten med DATAMISBRUK. Du kan også ringe oss på +47 24 07 60 40. Ved mistanke om datamisbruk sperrer vi kontoen din midlertidig for å beskytte pengene og informasjonen din.
Vår kontakt med deg
Vi kan fra tid til annen ha behov for å kontakte deg, for eksempel for å kontrollere informasjon knyttet til Kameo-kontoen din eller oppdatere kundeopplysninger. Hvis vi trenger informasjon fra deg, vil du få beskjed via appen eller når du logger inn på nettsiden. Vi kan også kontakte deg på e-post, telefon eller via fysisk brev. I den forbindelse kan vi ha behov for at du identifiserer deg med BankID.
Viktig: Vi vil aldri be deg dele BankID-passordet ditt eller be om å se eller speile skjermen din når du bruker BankID eller logger inn. Hvis noen utgir seg for å være fra Kameo og ber om dette, ber vi deg kontakte oss på helpdesk@kameo.no.
Innhold
- Hvordan håndterer Kameo pengene mine?
- Informasjon om investeringene dine
- Vår kontakt med deg
