Varsling
Varslingskanal
Kameo skal ha en høy etisk standard og etterleve de reglene som er satt for vår virksomhet. Om du har mistanke om forhold som er i strid med loven eller som ellers er sterkt kritikkverdig, kan du varsle gjennom Nordic Whistle. Dette er en uavhengig tjeneste levert av Harvest Advokatbyrå AB. Alle henvendelser behandles konfidensielt.
Hvem kan varsle?
Alle som er i konkakt med Kameo kan varsle: ansatte, kunder, leverandører, samarbeidspartnere og andre.
Hva kan du varsle om?
Varsling er for alvorlige brudd på regler og etikk. Det kan for eksempel handle om mistanke om korrupsjon eller økonomisk kriminalitet, hvitvasking og trakassering.
Varslingskanalen er ikke til for klager eller generell misnøye knyttet til Kameos tjenester. Slike henvendelser håndterer vi gjennom vår vanlige kundetjeneste og klageordningen. Du kan lese mer om dette her.
Hvordan varsle
Varslingskanalen benyttes gjennom denne lenken. Du kommer da til en side der du kan beskrive de misligheter som du ønsker å varsle om. Skriv så mye og fullstendig som mulig. Du kan legge ved dokumentasjon dersom du har det. Du avslutter og sender varselet ved å trykke på ”Skicka in”.
Obs! Når du sender inn varselet, får du en personlig kode. Skriv den ned med én gang. Du trenger koden for å få tilgang til varselet ditt og lese svar. Koden kan ikke gjenopprettes. Hvis du mister den, må du eventuelt sende inn et nytt varsel om samme forhold for å opprette en ny dialog. Koden bruker du når du logger inn i systemet via https://nordicwhistle.whistleportal.eu:

Spørsmål om bruk av tjenesten kan rettes til Nordic Whistles hjelpetjeneste på +46 844 687 424.
Slik håndterer vi varselet
Varselet mottas først av advokater i Harvest Advokatbyrå. De vurderer habilitet og sender varselet videre til en habil og egnet mottaker hos Kameo. Du får bekreftelse på mottatt varsel innen 7 dager.
Varselet registreres så i Kameos systemer og behandles i tråd med interne rutiner. Kameo vurderer hvem som bør involveres, troverdigheten i påstandene, hvordan eventuelle funn skal følges opp og hvordan dokumentasjon skal sikres. Varsleren får tilbakemelding på hvordan varselet er blitt håndtert innen 3 måneder. Styret informeres alltid når et varsel er mottatt.
Sikkerhet
Kameo bruker det eksterne selskapet Harvest Advokatbyrå AB og deres leverandør Nordic Whistle til å håndtere varsler. Dette sikrer full konfidensialitet
for alle varslere. Nordic Whistle er en helt uavhengig tjeneste og informasjon som sendes gjennom kanalen ligger ikke på Kameos servere.
Dersom varselet inneholder personopplysninger om varsler eller tredjeparter, er det Kameo Investment Platform AB som er behandlingsansvarlig for disse. Formålet med behandlingen av slike personopplysninger, er å kunne tilby en anonym varslingskanal slik regelverket krever, motta varsler om alvorlige misligheter, utrede varsler og - evt gjennom tredjepart - kunne henvende oss til varsleren med spørsmål og tilbakemeldinger. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er berettiget interesse og rettslig forpliktelse, jf GDPR art 6 nummer 1 bokstav c og f. Dokumentasjon som skapes i forbindelse med varselet (for eksempel interne rapporter) lagres med begrenset tilgang og i anonymisert form.
Varsle eksternt
Vi oppfordrer deg til å rapportere mistanker gjennom vår varslingskanal, men du kan også kontakte relevant myndighet ved mistanke om lovbrudd.
Kameos låneformidlingstjenester i Norge står under tilsyn av Finanstilsynet. Du kan kontakte Finanstilsynet på post@finanstilsynet.no eller telefon +47 22 93 98 00. Finanstilsynet har også en varslingskanal her: https://finanstilsynet.whistleblowernetwork.net/setup.
Kameos betalingstjenester i Norge står under svenske Finansinspektionens tilsyn. Du finner deres kontaktinformasjon og en varslingskanal her: https://www.fi.se/sv/om-fi/kontakta-oss/.
Flere myndigheter i Norge tilbyr egne eksterne rapporteringskanaler, blant annet Datatilsynet, Økokrim, Konkurransetilsynet og Skatteetaten. Besøk den enkelte myndighets nettside for mer informasjon.
Innhold
- Varslingskanal
- Hvem kan varsle?
- Hva kan du varsle om?
- Hvordan varsle
- Slik håndterer vi varselet
- Sikkerhet
- Varsle eksternt
